Wydział Budżetowo-Finansowy
Adres: ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki
Godziny pracy wydziału:
poniedziałek - piątek - w godz. 7.30 - 15.30
Skarbnik Powiatu: Marta Łosiewicz (pok. nr 103) - tel. 85 727 88 03
Do podstawowych zadań Wydziału Budżetowo-Finansowego należy:
1) W zakresie budżetu Powiatu:
a) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem budżetu Powiatu,
b) dokonywanie analiz wykonania budżetu Powiatu,
c) przygotowywanie bilansu skonsolidowanego i sprawozdania finansowego Powiatu,
d) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu związanych z opracowywaniem budżetu Powiatu, jego realizacją i zmianami w budżecie Powiatu,
e) ewidencja analityczna i syntetyczna budżetu Powiatu oraz dochodów Skarbu Państwa,
f) prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu oraz gospodarki finansowej Powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
g) gromadzenie środków otrzymywanych z UE oraz z innych źródeł zewnętrznych,
h) analiza płynności finansowej budżetu Powiatu oraz proponowanie Zarządowi uruchomienia instrumentów przywracających taką płynność,
i) monitoring realizacji wieloletnich planów i Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu,
j) monitoring prognozy kwoty długu i wskaźnika zadłużenia budżetu Powiatu,
k) nadzór nad opracowywaniem i zatwierdzaniem planów finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu,
l) nadzór nad rachunkowością prowadzoną przez jednostki organizacyjne Powiatu,
m) sporządzanie sprawozdań budżetowych, finansowych i statystycznych dotyczących budżetu Powiatu oraz Starostwa, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) W zakresie księgowości:
a) opracowywanie planów finansowych Starostwa,
b) obsługa finansowo-księgowa Starostwa,
c) ustalanie i naliczanie należności budżetowych Powiatu i Skarbu Państwa oraz ich windykacja,
d) sporządzanie informacji i sprawozdań finansowych ze sposobu wykorzystania dotacji celowych;
e) obsługa finansowo-księgowa programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych,
f) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem środków na realizację powierzonych zadań,
g) przekazywanie informacji o udzielonych dotacjach innym organom uprawnionym do ich udzielania,
h) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem i rozliczaniem dotacji szkołom i placówkom niepublicznym oraz szkołom niepublicznym posiadającym uprawnienia szkół publicznych,
i) obsługa kasowa Starostwa;
j) prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Starostwa,
k) prowadzenie ewidencji pozabilansowej dla majątku Skarbu Państwa,
l) prowadzenie kontroli wstępnej zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych jakie zachodzą w Starostwie,
m) rozliczanie podatków,
n) rozliczanie składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;
o) wypłacanie diet radnym,
p) współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa w zakresie ustalania opłat, cen i innych należności pieniężnych,
q) współdziałanie z bankami i instytucjami finansowymi,
r) prowadzenie ewidencji wartościowej środków trwałych Starostwa,
s) prowadzenie i rozliczanie inwentaryzacji,
t) prowadzenie ewidencji, rozliczeń i sporządzanie informacji w zakresie administrowania nieruchomościami Powiatu,
u) sporządzanie sprawozdań zbiorczych z pomocy publicznej udzielanej przez Powiat,
v) opracowywanie projektów regulacji wewnętrznych określających prowadzenie rachunkowości w Starostwie;
3) W zakresie kontroli gospodarki finansowej podległych jednostek organizacyjnych:
a) Pracownik zatrudniony na Stanowisku do Spraw Kontroli sprawuje bezpośredni nadzór nad prawidłowością prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu oraz nad prawidłowością planowania i wydatkowania przez te jednostki środków z budżetu Powiatu,
b) W zakresie, o którym mowa w pkt 1 pracownik zatrudniony na Stanowisku do Spraw Kontroli przeprowadza kontrolę finansową w jednostkach organizacyjnych Powiatu.
4) sprawy związane z kontrolą zarządczą prowadzone dla zabezpieczenia realizacji celów i zadań Starostwa oraz jednostek organizacyjnych Powiatu w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności:
a) zapewnienie kompletności i zgodności z prawem dokumentacji systemu kontroli zarządczej w Starostwie,
b) koordynowanie przebiegu procesu samooceny w Starostwie oraz jednostkach. Sporządzanie zbiorczych wyników z samooceny kontroli zarządczej w Powiecie. Gromadzenie informacji o stanie kontroli zarządczej ze wszystkich jednostek organizacyjnych Powiatu,
c) przygotowanie informacji zbiorczej o stanie kontroli zarządczej w Powiecie,
d) współpraca z kierującymi komórkami organizacyjnymi oraz kierownikami powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie doradztwa w sprawach dotyczących zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w Starostwie i jednostkach organizacyjnych. Prowadzenie kontroli zgodnie z planem lub na doraźne polecenie Starosty, na podstawie i w granicach udzielonego upoważnienia,
e) współdziałanie z audytorem wewnętrznym.
Metryka strony