XIV_96_16

 

UCHWAŁA Nr XIV/96/16

RADY POWIATU W MOŃKACH

z dnia 14 marca 2016 r.

w sprawie skargi Pani ................... i Pana ................... zam. ................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, poz. 1890) w związku z  art. 223 § 1 i 229 pkt 4 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23)  uchwala się, co następuje:

§ 1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pani ................... z i Pana................... zam.................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka, skargę uznaje się za bezzasadną.

§ 2. Uzasadnienie uchwały stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Powiatu

Dariusz Jaworowski

Załącznik do uchwały Nr XIV/96/16 Rady Powiatu w Mońkach  dnia 14 marca 2016 r.

U Z A S A D N I E N I E

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pani ................... i Pana ................... zam. ................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka, uznano zarzuty skargi za bezzasadne.

W dniu 23 lutego 2016r. do Rady Powiatu w Mońkach wpłynęło pismo znak: DIiO/4124/12-05/80/2016/sj z dnia 18 lutego 2016r. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska przekazujące do rozpatrzenia w zakresie posiadanych kompetencji skargę Pani ................... i Pana ................... z dnia 11 lutego 2016 r. na działania Starosty w sprawie zalewania i zanieczyszczania działek ściekami oraz gruntów należących do Skarżących, przyległych do cieku Targonka. Skarżący podnoszą kilka kwestii związanych z odprowadzaniem ścieków do cieku Targonka i skutków tych działań.  W pierwszej części pisma interwencyjnego wyrażają swoje niezadowolenie z wydanej przez Starostę Monieckiego – Wydział Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji decyzji Nr ASI.6341.35.2013 z dnia 10 marca 2014r. W dalszej kolejności Pani ................... i Pan ................... kierują zarzuty wobec działań Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, nie zgadzając się między innymi z wynikami pomiarów dopuszczalnych stężeń pierwiastków zanieczyszczających glebę w związku z odprowadzanymi ściekami do cieku Targonka jak też nie udzielenie odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Rozpatrzeniem zarzutów skargi zajęła się, zgodnie z ustawowymi kompetencjami, Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Mońkach na posiedzeniu w dniu 8 marca 2016r. Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiału zgromadzonego w Starostwie Powiatowym w Mońkach – Wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji  w przedmiocie postępowania administracyjnego o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzenie ścieków oczyszczonych z oczyszczalni ścieków w Mońkach do cieku Targonka, w którym wydana została decyzja Nr ASI.6341.35.2013 z dnia 10 marca 2014r. Ustalono, co następuje:

  1. W dniu 16 grudnia 2013r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach wystąpił z wnioskiem o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka.

Zgodnie z ustawą Prawo wodne na odprowadzanie oczyszczonych ścieków jest wymagane pozwolenie wodnoprawne, które określa warunki ich odprowadzania. Do wniosku ZGKiM w Mońkach załączył operat wodnoprawny opracowany przez biegłych z listy Wojewody Podlaskiego w zakresie pozwoleń wodnoprawnych:  Pana dr inż. Dariusza Boruszko i Pana dr inż. Wojciecha Dąbrowskiego, określający aktualne warunki odprowadzania ścieków. Wnioskodawca do wniosku załączył również uzgodnienia przedmiotowego operatu wodnoprawnego  przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku z dnia 21 maja 2012r. Nr WZM.RI.4022/118/12 i wyrok Sądu Rejonowego w Białymstoku Sygn. akt: IC 1420/12 z dnia 22 marca 2013r., który ustalił prawo własności cieku Targonka, położonego na obszarze Gminy Mońki, Skarbowi Państwa  a uprawnienia właścicielskie w stosunku do przedmiotowego cieku Marszałkowi Województwa Podlaskiego - Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku (dołączył również wyrok Sądu Okręgowego Sygn. akt IICa 547/13 z dnia 26 września 2013r. utrzymujący w mocy wyrok Sądu Rejonowego z dnia 22 marca 2013r.)

  1. W toku postępowania administracyjnego prowadzonego przez Starostę Monieckiego w Wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji, w dniu 19 stycznia 2013r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez: uzupełnienie części graficznej operatu wodnoprawnego dołączonego do wniosku o mapę obejmującą urządzenia wodne wraz z zasięgiem oddziaływania zamierzonego korzystania z wód poprzez wprowadzenie ścieków (art.132, ust. 3, pkt 1 w/w Prawa wodnego) i uzupełnienie części opisowej operatu wodnoprawnego dołączonego do wniosku o stan prawny nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód, z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli, (art.132, ust. 2, pkt 2, lit. c.).

Pismem Nr ZGKiM.OŚ.5363/2013/D z dnia 23 grudnia 2013r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach przedłożył operat z zaznaczonym na mapie zasięgiem oddziaływania zamierzonego korzystania z wód -  wprowadzanie ścieków tylko jednej działki Nr 91/5, uzasadniając że urządzenie wodne do zrzutu ścieków oczyszczonych usytuowane jest na działce nr 91/5, natomiast zasięg oddziaływania zamierzonego korzystania z wód ogranicza się wyłącznie do tej działki, którą Gmina Mońki dzierżawi od Pana ................... , zam. ................... . Wskazał stan prawny nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania właściciela nieruchomości i infrastruktury Gminy Mońki, w imieniu której Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach wykonuje trwały zarząd oraz właściciela działki nr 91/5 - Pana ................... . W związku z uzupełnieniem przez Wnioskodawcę wniosku o żądane dokumenty, w dniu 8 stycznia 2014r. tut. Organ wszczął postępowanie administracyjne. Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r., poz. 23) organ zawiadomił wszystkie strony o czynnościach organu poprzez obwieszczenie Starosty Monieckiego z dnia 28 stycznia 2014r. na okres 21 dni o wszczęciu postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni ścieków w Mońkach oraz możliwości zapoznania się z aktami sprawy i zgłaszania ewentualnych wniosków co do zebranych dowodów i materiałów oraz uzyskania informacji w w/w sprawie. Pismem Nr ASI. 6341.35.2014 z dnia 28 stycznia 2014r. tut. Organ stosownie do art. 36 § 1, w związku z art. 35 § 3 i 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r., poz. 23) zawiadomił wszystkie strony, że wniosek Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach Nr ZGKiM.OŚ.5276.2013/D z dnia 16 grudnia 2013r. o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka nie może być załatwiony w terminie przewidzianym w art. 35 § 1 KPA z uwagi na skomplikowany charakter sprawy ustalając nowy termin załatwienia sprawy do 31 marca 2014r. W trakcie prowadzonego postępowania wpłynęły uwagi i wnioski od mieszkańców posiadających grunty przy cieku Targonka, w tym również od Pani................... i Pana ................... . Uwagi i wnioski dotyczyły meritum postępowania, m.in. nieuregulowanego stanu prawnego działek, przez który przebiega ciek z wnioskami o ich wykup od osób fizycznych, niewłaściwego utrzymywania koryta cieku z wnioskami o uregulowanie i oczyszczenie koryta, sprzeciw wobec wydania zezwolenia na wprowadzanie ścieków do Targonki z uwagi na zalewanie gruntów przyległych, straty w oprawach i uniemożliwienie prawidłowego wykorzystania gruntów. Podnoszono też zarzut skażania gruntów.

W piśmie Nr WZM.EM.4046/13/14 z dnia 27 lutego 2014r. Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku podtrzymał swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 21 stycznia 2014r., w którym uzgodnił operat wodnoprawny na szczególne korzystanie z wód polegające na odprowadzaniu ścieków z oczyszczalni w Mońkach oraz podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie partycypacji w kosztach utrzymania rzeki Nereśl, określonej decyzją Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr OŚ.II.621/69/97 z dnia 27 października 1997r. W swoim piśmie Dyrektor WZMiUW w Białymstoku wniósł o zobowiązanie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach, Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej i Burmistrza Moniek do podjęcia przedsięwzięć ograniczających negatywne oddziaływanie odprowadzanych ścieków na środowisko oraz ponoszenia odpowiedzialności materialnej za szkody wynikłe w stosunku do osób trzecich w wyniku zgodnego lub niezgodnego z pozwoleniem korzystania z cieku Targonka oraz nałożenia na zakład posiadający pozwolenie obowiązek wykonania stosownej ekspertyzy.

  1. Po przeanalizowaniu całości akt sprawy Organ stwierdził, iż spełnione są warunki do udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.

Organ wydał pozwolenie wodnoprawne w oparciu o załączony do wniosku operat wodnoprawny, z którego wynika, że ścieki oczyszczone odprowadzane z oczyszczalni ścieków niosą zanieczyszczenia w wielkości i ilości nie stwarzającej zagrożenia dla ich odprowadzania do odbiornika i mogą być dopuszczone do wprowadzania do wód według obowiązującego Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2014r., poz 1800). Na podstawie aktualnego stanu czystości wód rzeki Nereśl oraz badań jakości ścieków oczyszczonych odprowadzanych z oczyszczalni ścieków w Mońkach Organ stwierdził, że mają one nieznaczny wpływ na jakość wód powierzchniowych ze względu na stosunkowo niewielkie stężenie zanieczyszczeń w nich występujących oraz jakość wody w cieku Targonka i rzece Nereśl, co potwierdzone zostało załączonymi do operatu wynikami badań ścieków. Zdaniem tut. Organu wniesione uwagi i wnioski od mieszkańców posiadających grunty przy cieku Targanka są nieuzasadnione jak też nie ma potrzeby wykonywania ekspertyzy, którą sugerował Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku. Organ wziął pod uwagę wyrok Sądu Rejonowego w Białymstoku, Sygn. akt:IC1420/12 z dnia 22 marca 2013r. i wyrok Sadu Okręgowego Sygn. akt IICa 547/13 z dnia 26 września 2013r. utrzymujący w mocy wyrok Sądu Rejonowego z dnia 22 marca 2013r. który ustalił, że prawo własności cieku Targonka, położonego na obszarze Gminy Mońki, przysługuje Skarbowi Państwa. Uprawnienia właścicielskie w stosunku do przedmiotowego cieku powinny być wykonywane przez Marszałka Województwa Podlaskiego – Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, który powinien uregulować sprawy własnościowe cieku Targonka i zadbać o jego konserwacje. Decyzją Nr ASI. 6341.35. 2013 z dnia 10 marca 2014r. udzielono Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu ścieków z oczyszczalni ścieków w Mońkach do cieku Targonka.

  1. Od w/w decyzji strony wniosły odwołania do Dyrektora  Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Ustosunkowując się do zarzutów, podniesionych w odwołaniu uznano je za nieuzasadnione, gdyż decyzję podjęto na podstawie operatu wodnoprawnego sporządzonego przez biegłych. Ponadto wzięto pod uwagę cytowane wyżej wyroki Sądu Rejonowego i Sądu Okręgowego w Białymstoku, które jednoznacznie przypisały prawa własności cieku Targonka dla Skarbu Państwa, w imieniu którego uprawnienia właścicielskie winien wykonywać Marszałek Województwa Podlaskiego - Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku. Z operatu wodnoprawnego wynika, że ścieki oczyszczone odprowadzane z oczyszczalni ścieków niosą zanieczyszczenia w ilości nie stwarzającej zagrożenia dla cieku Targonka. Mają one nieznaczny wpływ na jakość wód powierzchniowych, ze względu na stosunkowo niewielkie stężenie zanieczyszczeń w nich występujących. Potwierdzają to załączone do operatu wyniki badań. Sprawa uregulowania i przyjęcia cieku Targonka zgodnie z wyrokiem sądu jest w gestii Marszałka Województwa Podlaskiego, który jest właścicielem tych wód.

5) W wyniku rozpatrzenia odwołań, decyzją  Nr 411/D/NN/15 z dnia 2 lipca 2015r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji,  stwierdzając m.in. brak w dokumentacji operatu wodnoprawnego ustalenia zasięgu oddziaływania planowanego korzystania z wód, a co za tym idzie prawidłowego ustalenia kręgu stron postępowania.

W dniu 18 września 2015r. Starostwo Powiatowe w Mońkach przystąpiło do ponownego rozpatrzenia sprawy, wzywając Wnioskodawcę do uzupełnienia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania następujących dokumentów:

1) Uzupełnionego operatu wodnoprawnego w części opisowej i graficznej dotyczącej zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli. (Z uwagi na fakt, iż ciek Targonka nie posiada ustalonej linii brzegowej na odcinku miasta Mońki i obrębu Ciesze, organ zauważył, że konieczne jest uzupełnienie operatu o uzgodnienia ze wszystkimi właścicielami działek, przez które ten ciek przepływa, bądź wystąpienie z wnioskiem do tut Organu o przeprowadzenie odrębnego postępowania jakim jest ustalenie linii brzegowej dla przedmiotowego cieku).

2) Uzupełnienia w części opisowej operatu wodnoprawnego, informacji na temat ustaleń wynikających z planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, a także określenie wpływu gospodarki wodnej zakładu na wody powierzchniowe oraz podziemne, w szczególności na stan tych wód i realizację celów środowiskowych dla nich określonych. Ponadto w operacie należy dokonać analizy wpływu odprowadzanych ścieków na środowisko w kontekście zapisów Planu gospodarowania wodami na obszarze gospodarowania Wisły.

Wnioskiem nr ZGKiM.OŚ z dnia 30 września 2015r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach zwrócił się z prośbą o przedłużenie terminu uzupełnienia dokumentów do końca grudnia 2015r., z uwagi na opracowywanie wniosku dotyczącego ustalenia linii brzegowej cieku Targonka. Tut. Organ przychylił się do prośby Wnioskodawcy i ustalił termin załatwienia sprawy do końca stycznia 2016r. W dniu 28 grudnia 2015r. Dyrektor Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach złożył ponowną prośbę o przedłużenie terminu uzupełnienia dokumentów do 30 kwietnia 2016r. Z uwagi na złożony wniosek o ustalenie linii brzegu dla cieku Targonka, które to rozstrzygnięcie będzie miało znaczenie dla prowadzonego postępowania dotyczącego odprowadzania oczyszczonych ścieków do cieku Targonka tut. Organ przychylił się do prośby Wnioskodawcy.

W obecnej chwili sprawa pozostaje w toku. Wobec faktu, że nie zapadły ze strony tut. Organu – Starosty Monieckiego wiążące, ostateczne i prawomocne decyzje, które wywołałyby skutki formalnoprawne wiążące Wnioskodawcę i strony postępowania, nie ma podstaw do uznania zarzutów w stosunku do działań Starosty Monieckiego w zakresie objętym skargą w związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym o wydanie zezwolenia na odprowadzanie oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka za uzasadnione.

Nadmienia się, że w pozostałym zakresie zarzutów Rada Powiatu w Mońkach nie jest organem właściwym do ich rozpatrzenia.

 

Metryka strony

Udostępniający: Barbara Maciorowska - Sekretarz Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka

Data wytworzenia: 2016-03-14

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2016-03-15

Data modyfikacji: 2016-03-15

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2016-03-15