Protokół z PUP -2005
BF. 0913-1/2005
PROTOKÓŁ
Kontroli finansowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Mońkach przez Alinę Zalewską Podinspektora w Wydziale Budżetowo-Finansowym Starostwa Powiatowego w Mońkach działającej na podstawie upoważnienia Starosty Monieckiego Nr 9/2004 z dnia 11 kwietnia 2005 roku, w dniach od 11 do 14 kwietnia 2005 roku.
Zakres kontroli
Kontrolę finansową przeprowadzono w zakresie ustalenia i przestrzegania procedur kontroli oraz celowości i prawidłowości zaciągania zobowiązań finansowych oraz dokonywania wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń za okres IV kwartału 2004r. i I kwartału 2005 roku..
Ustalenia ogólne
Obowiązki Dyrektora w kontrolowanej jednostce od dnia 07.09.2004 r. pełni Pani Wiesława Tekień powołana na to stanowisko przez Starostę Monieckiego dnia 06.09.2004 r. - pismo Nr OSS.1030-30/T. Głównym Księgowym jest Pani Krystyna Jabłońska zatrudniona na pełnym etacie na podstawie umowy o pracę od dnia 01.03.1993 r.
Wewnętrzne regulacje organizacyjno-prawne
Kontrolą objęto unormowania wewnętrzne kontrolowanej jednostki niezbędne dla właściwego stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 21, poz. 591 ze zm.) oraz innych ustaw i przepisów regulujących zasady gospodarki finansowej, a mianowicie:
-
- Zakładowy Plan Kont przyjęty Zarządzeniem Kierownika Nr 3/2002 z dnia 03.04.2002 r. z mocą obowiązującą od 01.01.2002 r..
-
- Instrukcja inwentaryzacyjna przyjęta Zarządzeniem Kierownika Nr 6/96 z dnia 02.12.1996 r..
-
- Instrukcja kasowa przyjęta Zarządzeniem Kierownika Nr 6/96 z dnia 02.12.1996 r..
Do ww. instrukcji aneksem Nr 1 z dnia 01.10.2004 r. wprowadzono zmiany w związku z realizacją zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Funkcjonowanie kontroli wewnętrznej
W celu dokonania oceny funkcjonowania wewnętrznej kontroli finansowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Mońkach oraz realizacji obowiązków Dyrektora jednostki, który jest odpowiedzialny za wykonanie określonych ustawą o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15, poz. 148 z 2003r.) obowiązków w zakresie kontroli finansowej wynikających z art. 28a ust. 1 i art. 35a ww. ustawy, kontroli poddano:
1. Instrukcję obiegu i kontroli dowodów finansowo-księgowych wprowadzoną wżycie Zarządzeniem Kierownika Nr 3/2001 z dnia 26.11.2001 r., do której wniesiono zmiany w formie aneksów:
- aneks Nr 1 z dnia 03.10.2002r. zmieniający wzór podpisów,
- aneks Nr 2 z dnia 01.05.2004r. uzupełniony o osobę upoważnioną do zatwierdzania dokumentów pod względem merytorycznym w związku z realizacją zadań z zakresu programów finansowanych z EFS.
2. Instrukcję wewnętrznej kontroli finansowej wprowadzoną w życie Zarządzeniem Nr 4/2004 z dnia 09.08.2004 r.
Do ww. instrukcji aneksem Nr 1 z dnia 01.10.2004 r. wprowadzono zmiany w związku z realizacją zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ustalenia szczegółowe
Kontrolą objęto i sprawdzono prawidłowość zaciągania zobowiązań finansowych oraz wydatki z funduszu płac, a także prawidłowość i terminowość naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, obejmując badaniem następujące zagadnienia:
- plany finansowe i sprawozdania,
- celowość zakupu materiałów
- zgodność naliczania płac z angażami pracowników,
- prawidłowość naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
- terminowość przekazywania naliczonych składek do ZUS,
- gospodarkę kasową.
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali: Pani Wiesława Tekień – p.o. Dyrektora PUP oraz Pani Krystyna Jabłońska – Główny Księgowy.
-
- Plany i sprawozdawczość
Sporządzoną sprawozdawczość budżetową sprawdzono pod kątem prawidłowości wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z obowiązujących przepisów określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 274 ze zm.) oraz zgodności danych wykazywanych w sprawozdawczości z danymi ewidencji księgowej.
-
Plan po zmianach na 2004 rok kształtuje się następująco:
Dz. 853 – pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, rozdz. 85333 – powiatowe urzędy pracy – 435.000,00 zł.
w tym:
§ 4010 -290.790,00
§ 4040 - 24.404,00
§ 4110 - 54.232,00
§ 4120 - 8.594,00
pozost. wydatki - 56.980,00
Z kwoty 56.980,00 w IV kwartale 2004 roku jednostka przeznaczyła na:
§ 4210 zakup materiałów – 2.162,82, a w szczególności na zakup:
- paliwa,
- okna,
- materiałów biurowych,
- środków czystości.
§ 4260 zakup energii – 4.315,72, z tego:
- energia cieplna
- energia elektryczna
- woda i kanalizacja
§ 4270 zakup usług remontowych – 9.683,00
Z tego 9.500,00 przeznaczono na remont dachu.
§ 4300 zakup usług pozostałych – 1.668,09
- usługi telekomunikacyjne
- wywóz nieczystości
- inne.
Poniesione wydatki na płace i pochodne oraz pozostałe wydatki budżetowe wykazane w analityce wydatków są zgodne ze sprawozdaniem wydatków
Rb 28S za okres od początku roku do 31.12.2004r.
Plan wydatków budżetowych na 2005 rok kształtuje się następująco:
Dz. 853 – pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, rozdz. 85333 – powiatowe urzędy pracy – 462.500,00 zł.
§ 4010 - 316.484,00
§ 4040 - 26.711,00
§ 4110 - 57.885,00
§ 4120 - 8.500,00
pozost. wydatki - 52.920,00
Z kwoty 52.920,00 w I kwartale 2005 roku jednostka przeznaczyła na:
§ 4210 zakup materiałów – 1.016,13, a w szczególności na zakup:
- paliwa,
- zakup żaluzji,
- materiałów biurowych,
- środków czystości.
§ 4260 zakup energii – 3.082,67, z tego:
- energia cieplna,
- energia elektryczna,
- woda i kanalizacja.
§ 4270 zakup usług remontowych – 973,56
Ww. kwotę przeznaczono na remont instalacji elektrycznej.
§ 4300 zakup usług pozostałych – 986,35
- usługi telekomunikacyjne,
- wywóz nieczystości,
- szkolenie pracownika,
- inne.
Szczegółowy wykaz poniesionych wydatków w IV kwartale 2004 roku i I kwartale 2005 roku stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.
Poniesione wydatki na płace i pochodne oraz pozostałe wydatki budżetowe wykazane w analityce wydatków są zgodne ze sprawozdaniem wydatków Rb 28S
za okres od początku roku do 31.03.2005r. .
W kontrolowanej jednostce księgowość prowadzona jest ręcznie, analitykę kosztów i wydatków budżetowych prowadzi się w rejestrze i na kartotekach z zastosowaniem podziałek klasyfikacji budżetowej.
- 2. Zakup materiałów
-
Poddając kontroli celowość i prawidłowość wydatkowania środków budżetowych na zakup materiałów i usług stwierdzono, że w IV kwartale 2004 roku z kwoty 17.829,63wydatkowanej w ramach §§ przewidzianych na zakup materiałów i usług 53,28% tj. kwotę 9.500,00 zł. stanowi faktura Nr 9/2004 z dnia 15.10.2004 wystawiona przez USŁUGI BUDOWLANE ZUH Jabłonowski, 19-100 Mońki ul. Wyszyńskiego 11 za remont dachu, polegający na kryciu dachu papą termozgrzewalną..
-
Z uwagi na to, że wartość zamówienia nie przekraczała 6.000 EURO, nie zastosowano przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych.
-
Wniosek o zatwierdzenie trybu udzielenia zamówienia publicznego dnia 19.08.2004 roku podpisała Pani Dyrektor – Agata Sulewska.
-
Z notatki służbowej wynika, że jednostka zwróciła się do lokalnych wykonawców z prośbą o złożenie kalkulacji na planowane prace remontowe.
-
Kosztorys złożyło dwóch oferentów: Pan Czesław Rafałko i Pan Wiesław Jabłonowski. Ze względu na lepsze referencje i propozycję dodatkowych prac w ramach tej samej ceny wybrano ofertę Pana Wiesława Jabłonowskiego.
-
Umowę podpisano 28 września 2004 roku, na wykonaną pracę wykonawca udzielił 3-letniej gwarancji.
-
Dnia 14 października 2004 roku sporządzono protokół odbioru robót budowlanych, w którym komisja stwierdza, że prace zostały wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną.
-
Komplet dokumentów stwierdzający dokonanie ww. wydatku stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.
W I kwartale 2005 roku na zakup materiałów i usług wydatkowano 6.058,71 zł., a w szczególności na zakup:
-
- paliwa 213,27
-
- materiałów biurowych 238,66
-
- środków czystości 262,95
-
- żaluzji 301,25
-
- energii cieplnej 2.062,69
-
- energii elektrycznej 933,96
-
- wody 86,02
-
- usług telekom. I poczt. 458,55
-
- wywozu nieczystości 67,80
-
- szkolenia pracowników 460,00
-
- remontu instalacji elektr. 973,56
Wyrywkowo skontrolowane faktury opatrzone są opisem klasyfikacji budżetowej wydatków, podpisami Dyrektora i Głównego Księgowego, a także zawierają wskazanie artykułu ustawy Prawo Zamówień Publicznych Dz.U. Nr 19 poz. 177 z dnia 29.01.2004r., na podstawie którego dokonano wydatku. Na dokumentach umieszczone są również pieczęcie o treści: “zatwierdzono pod względem merytorycznym, data i podpis, formalnym i rachunkowym, data i podpis”.
3. Płace
Kontrolowana jednostka zatrudnia 18 osób na pełnym etacie, z czego 3 osoby dofinansowane są w ramach robót publicznych.Płace są liczone komputerowo, natomiast składki ZUS w systemie PŁATNIK i przekazywane do ZUS pocztą elektroniczną. Wyrywkowo sprawdzono zgodność naliczania płac z angażami pracowników, nieprawidłowości nie stwierdzono.Poddano kontroli wypłatę wynagrodzeń za miesiąc październik i listopad 2004r., które kształtują się następująco:
X XI
1. płaca zasadnicza 19.420,00 20.930,00
2. dodatek stażowy 2.429,50 2.429,50
3. dodatek funkcyjny 1.900,00 1.900,00
4. nagroda - 9.800,00
Razem 23.749,50 35.059,50
Za 2005 rok skontrolowano płace wypłacone w miesiącu styczniu i marcu:
I III
1. płaca zasadnicza 19.327,85 19.358,33
2. dodatek stażowy 2.311,93 2.291,50
3. dodatek funkcyjny 1.900,00 1.900,00
4. nagroda jubileuszowa - 1.356,00
5. wynagr. za czas choroby 376,35 565,32
Razem 23.916,13 25.464,48
W czasie kontroli dokumentów źródłowych za miesiąc marzec stwierdzono wypłatę nagrody jubileuszowej dla Pana Klim Andrzeja w wysokości 100% wynagrodzenia za 25 lat pracy oraz wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy dla dwóch osób łącznie za 21 dni zwolnienia lekarskiego.
1. Pani Kulikowska Anna zatrudniona 24.10.2004r. do podstawy wyliczenia średniej dniówki przyjęto wynagrodzenie za I, XII i XI – 5 dni zwolnienia.
2. Pani Szachowska Renata zatrudniona 1.02.1999r. do podstawy wyliczenia średniej dniówki przyjęto wynagrodzenie z 12-tu miesięcy i 100% dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004 rok – 16 dni zwolnienia.
Kontrolowana jednostka nie posiada regulaminu wynagradzania i premiowania pracowników.
Zatrudnianie pracowników i ustalanie stawki zaszeregowania odbywa się na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26.07.2000 roku (Dz.U. Nr 61 poz. 708) w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego w powiązaniu z Uchwałą Rady Powiatu Nr XV/65/04 z dnia 28.04.2004r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii zaszeregowania oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w zł. dla poszczególnych kategorii zaszeregowania dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Monieckiego obowiązującą od 01.01.2004 r. .
Sprawdzono również naliczenie składek na ubezpieczenia społeczne za ww. miesiące:
X XI
1. ubezpieczenia społeczne 7.858,66 11.923,50
2. składka zdrowotna 1.569,26 2.358,75
6. składka na Fundusz Pracy 581,86 861,19
Razem 10.009,78 15.143,44
Naliczone składki są zgodne z deklaracją ZUS DRA za miesiąc październik i listopad. Przelewu składek dokonano w obowiązującym terminie tj.: za miesiąc październik 27.10.2004r., a za miesiąc listopad 29.11.2004r.
Podatek dochodowy przekazano za miesiąc październik w wysokości 1.129,20 zł. dnia 27.10.2004r., a za miesiąc listopad kwotę 2.065,90 zł. w dniu 29.11.2004r..
Składki ZUS za styczeń i marzec 2005 roku wynoszą:
I III
1. ubezpieczenia społeczne 7.814,06 7.193,48
2. składka zdrowotna 1.617,43 1.674,80
6. składka na Fundusz Pracy 578,82 576,81
Razem 10.010,31 9.445,09
Naliczone składki są zgodne z deklaracją ZUS DRA za miesiąc styczeń i marzec. Przelewu składek dokonano w obowiązującym terminie tj.: za miesiąc styczeń 28.01.2005r., a za miesiąc marzec 30.03.2005r.
Podatek dochodowy przekazano za miesiąc styczeń w wysokości 1.111,90 zł. dnia 26.01.2005r., a za miesiąc marzec kwotę 1.960,80 zł. w dniu 24.03.2005r..
4. Gospodarka kasowa
W dniu 13.04.2005r. dokonano kontroli kasy. Protokół kontroli kasy stanowi załącznik Nr 3 do protokołu. Osobą odpowiedzialną za prawidłowe prowadzenie kasy w Powiatowym Urzędzie Pracy jest Pani Renata Szaciłowska.
W § 6 “Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej” w PUP w pkt. 1 określono, że “wysokość niezbędnego zapasu gotówki w kasie ustala Dyrektor Urzędu”.
Na 2005 rok nie określono wysokości pogotowia kasowego.
Stan gotówki w kasie wynosił – 0,00 zł. co jest zgodne z raportem kasowym Nr 2.
Dokumenty dołączone do raportu kasowego opatrzone są opisem klasyfikacji budżetowej wydatków, podpisami Dyrektora i Głównego Księgowego, a także zawierają wskazanie artykułu ustawy Prawo Zamówień Publicznych Dz.U. Nr 19 poz. 177 z dnia 29.01.2004r., na podstawie którego dokonano wydatku.
Na fakturach gotówkowych umieszczono pieczęć o treści: “należność w kwocie …… otrzymałem dnia ……. podpis odbierającego”.
Raporty sporządzane są bardzo rzadko i ograniczają się do wypłaty delegacji lub faktury za paliwo, sporadycznie innych wypłat.
W aktach osobowych kasjerki znajduje się zapytanie o karalność i deklaracja o odpowiedzialności materialnej, co uzupełniono w czasie trwania kontroli.
Ustalenia końcowe
Wypełniając obowiązki wynikające z art. 127 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15, poz. 148 z 2003r. z późn. zm.) , kontrolą należało objąć co najmniej 5% zrealizowanych wydatków w każdym roku.
W kontrolowanej jednostce badaniu poddano wydatki poniesione na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki na zakup materiałów i usług w IV kwartale 2004 roku oraz w I kwartale 2005 roku.
W 2004 roku skontrolowane wydatki ogółem wynoszą 101.791,85 zł. co w stosunku do całego budżetu, który wynosi 435.000,00 zł. stanowi 23,40%.
W 2005 roku kontroli poddano ogółem 74.894,72 zł. wydatków. W odniesieniu do całego budżetu wynoszącego 462.500,00 zł. skontrolowano 16,19% wydatków ogółem.
W związku z powyższym stwierdza się, że wykonano postanowienia art. 127 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Na tym protokół zakończono i podpisano bez zastrzeżeń.
Ustalenia zawarte w niniejszym protokole zostały omówione z Dyrektorem kontrolowanej jednostki przy współudziale Pani Krystyny Jabłońskiej – głównej księgowej.
Dyrektora kontrolowanej jednostki poinformowano o prawie odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia w terminie 3 dni od jego otrzymania pisemnego wyjaśnienia tej odmowy oraz o prawie wniesienia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole w ciągu 3 dni od daty otrzymania protokołu.
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Kontrolę odnotowano w księdze kontroli pod pozycją Nr 1 w 2005 roku.
Mońki, dn. 22 kwietnia 2005r.
Kontrolujący Kontrolowany
-
/-/ Alina Zalewska /-/ Wiesława Tekień
-
-
Podinspektor p.o. Dyrektora
-
-
-
/-/ Krystyna Jabłońska
-
-
Główny Księgowy
Metryka strony