ppp

Poradna Psychologiczno-Pedagogiczna w Mońkach
19-100 Mońki, ul. Tysiąclecia 15
tel./fax 85 716 25 44 (19-100 Mońki, ul. Tysiąclecia 15)

Dyrektor: Ewa Barnik


I. ORGANIZACJA

Teren działania poradni obejmuje 7 gmin powiatu monieckiego: Mońki, Knyszyn, Jaświły, Jasionówka, Krypno, Goniądz i Trzcianne.

Nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

Placówka czynna jest od poniedziałku do czwartku w godzinach 8:00 – 18:00, w piątek od godziny 8.00-16.00 w ciągu całego roku, z wyjątkiem przerwy urlopowej w okresie letnim.


II. STATUS PRAWNY

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mońkach działa w oparciu o następujące akty prawne:
1. Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 ze zm.)
1) Karta Nauczyciela Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.)
2) Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1488.).
3) Rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223, poz. 1869, zm.: Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1492).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
5) Konwencję Praw Dziecka.

III. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I ZADANIA ZESPOŁU PORADNI

Podstawowym celem działalności zespołu poradni jest udzielanie dzieciom w wieku od urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Cel ten realizowany jest poprzez działalność diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczną.

Do zadań poradni należy w szczególności:

1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się;
2) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
3) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin,
4) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
5) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą,
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
7) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
8) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
10) współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
11) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
12) wspomaganiu wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych,
13) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
14) udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

IV. ORGANY
Organami poradni są:
- Dyrektor poradni,
- Rada Pedagogiczna.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w zespole poradni pracowników pedagogicznych oraz pracowników administracji i obsługi. Kieruje działalnością poradni i reprezentuje ją na zewnątrz.
Pracownicy pedagogiczni poradni tworzą Radę Pedagogiczną. Przewodniczącym Rady jest dyrektor poradni.
Organy poradni mają możliwość swobodnego podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji oraz współdziałania mającego na celu właściwą realizację zadań poradni.

V. SPOSOBY PRZYJMOWANIA I ZAŁATWIANIA SPRAW
Wszelkie formy pomocy specjalistycznej udzielane są na wniosek rodziców. Są one dobrowolne i nieodpłatne. Poradnia może zasięgać opinii innych specjalistów (lekarzy, nauczycieli, wychowawców). Podstawowe dokumenty wychodzące z poradni to orzeczenia i opinie. 

VI. STAN PRZYJMOWANIA SPRAW, KOLEJNOŚC ICH ZAŁATWIANIA LUB ROZSTRZYGANIA
Dokumentacja wpływająca do poradni jest chronologicznie rejestrowana w sekretariacie według kolejności zgłoszeń. Dyrektor poradni kieruje daną sprawę do właściwego specjalisty z powiadomieniem rodzica (opiekuna prawnego) o terminie diagnozy. Orzeczenia wydaje Zespół Orzekający. Odwołanie od decyzji Zespołu Orzekającego przysługuje rodzicom (opiekunom prawnym) w terminie 14 dni do Podlaskiego Kuratora Oświaty (za pośrednictwem Zespołu Orzekającego). 

VII. EWIDENCJE
Zespół poradni prowadzi ewidencję dzieci badanych w postaci:
- wykazów alfabetycznych,
- rejestrów bieżących,
- rejestrów wydanych opinii.
Archiwum stanowią karty indywidualne dzieci diagnozowanych w danej poradni, które zawierają pełną dokumentację oraz wyniki badań przeprowadzonych w poradni. Wyniki badań udostępniane są jedynie rodzicom diagnozowanego dziecka na ich wniosek.

Metryka strony

Udostępniający: Maria Małgorzata Konaszewska - Dyrektor Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Mońkach

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka - inspektor w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Społecznych

Data wytworzenia: 2016-09-05

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2008-10-20

Data modyfikacji: 2017-03-17

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2008-10-20