Uchwała Nr X/50/07

UCHWAŁA NR X/50/07
RADY POWIATU W MOŃKACH
z dnia 26 września 2007 roku
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu.

Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592; zm. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 162, poz. 1568 i z 2004r. Nr 102, poz. 1055) uchwala się, co następuje:
§ 1. Zarząd Powiatu przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu:
1. projekt uchwały budżetowej powiatu wraz z objaśnieniami,
2. materiały informacyjne związane z projektem.
§ 2. Przy opracowywaniu projektu uchwały budżetowej i materiałów informacyjnych związanych z projektem uchwały udział biorą:
1. Skarbnik Powiatu,
2. Kierownicy Wydziałów i równorzędnych komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego,
3. Kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych powiązanych z budżetem.
§ 3.1. Kierownicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu – w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy – materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
2. Materiały do projektu budżetu, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie:
1) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
2) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
3) cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem przewidywanego wskaźnika wzrostu cen na rok budżetowy.
3. Środki na wzrost zatrudnienia i wzrost wynagrodzeń na rok budżetowy planuje Zarząd Powiatu w oparciu o możliwości finansowe budżetu powiatu.
4. Materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na formularzach określonych przez Skarbnika Powiatu.
§ 4.1. Skarbnik Powiatu w oparciu o:
- informacje Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych rocznych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej oraz planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,
- informacje Wojewody o przyjętych do projektu ustawy budżetowej wielkościach dotacji celowych na zadania wykonywane przez samorząd powiatu,
- przedłożone materiały planistyczne, o których mowa w § 3,
opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i przychodów oraz wydatków i rozchodów do projektu uchwały budżetowej, które przedkłada Zarządowi Powiatu.
2. Zarząd Powiatu po weryfikacji zbiorczego zestawienia przedłożonego przez Skarbnika Powiatu przygotowuje projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami.
§ 5. Materiały informacyjne związane z projektem uchwały budżetowej, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:
1. prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
2. informację o stanie mienia powiatu.
§ 6.1. Projekt uchwały budżetowej określa:
1) w treści uchwały:
a) prognozowaną kwotę dochodów budżetu,
b) planowaną kwotę wydatków budżetu,
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,
d) upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
e) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów,
f) kwotę rezerw budżetowych:
- ogólną na nieprzewidziane wydatki, nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,
- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków.
g) maksymalną kwotę udzielanych w trakcie roku przez Zarząd Powiatu poręczeń i gwarancji.
2) w załącznikach do uchwały:
a) prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej z podziałem na dochody bieżące i majątkowe oraz z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej,
b) planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:
- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,
- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
c) plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,
d) wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,
e) limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,
f) wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi – w części związanej z realizacją zadań Powiatu,
g) plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych oraz dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,
h) plany przychodów i wydatków powiatowych funduszy celowych,
i) kwoty i zakres dotacji przedmiotowych, dotacji celowych oraz innych dotacji przekazywanych na realizację zadań Powiatu,
j) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu – z określeniem limitu zadłużenia,
2) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami,
3) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Powiatu,
4) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 7. Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:
1. dane o przysługujących powiatowi praw własności,
2. dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach oraz dane dotyczące posiadania,
3. dane o zmianach w stanie mienia powiatu, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4. dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
5. inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.
§ 8. Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:
1. zestawienie zobowiązań finansowych wynikających z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,
2. kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),
3. prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),
4. prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,
5. prognozowane wskaźniki obsługi zadłużenia,
6. prognozowane na koniec każdego roku kwoty oraz wskaźniki zadłużenia.
§ 9. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania roku poprzedniego:
1. w zakresie dochodów – omówienie ważniejszych ich źródeł, a w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej – zakresu ich finansowania,
2. w zakresie wydatków – określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:
a) wydatków bieżących, w tym na wynagrodzenia osobowe,
b) wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.
§ 10.1. Zarząd Powiatu uwzględniając zasady zawarte w ustawie o finansach publicznych w terminie nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt uchwały budżetowej i materiały, wymienione w § 5, Przewodniczącemu Rady Powiatu oraz – celem zaopiniowania – Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami do zaopiniowania stałym Komisjom Rady Powiatu.
3. Komisje Rady Powiatu wyrażają swoją opinię o projekcie uchwały budżetowej i przekazują na piśmie Przewodniczącemu Komisji Budżetu i Finansów.
4. Komisja Budżetu i Finansów, po otrzymaniu opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu z udziałem przewodniczących wszystkich pozostałych Komisji, wydaje ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej i przekazuje ją niezwłocznie Zarządowi Powiatu.
5. Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji Budżetu i Finansów, w miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i dokonuje autopoprawki do projektu uchwały budżetowej, którą przekazuje Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§ 11.1.W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 12.Ustala się porządek uchwalania budżetu przez radę powiatu:
1. przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu,
2. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,
3. przedstawienie przez Komisję Budżetu i Finansów opinii zbiorczej, o której mowa w § 10 ust. 4,
4. przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji Budżetu i Finansów,
5. dyskusja,
6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.
§ 13.1. Projekt uchwały budżetowej rozpatrywany jest na Sesji wyznaczonej przez Przewodniczącego Rady Powiatu w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
2. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu wraz z ewentualnymi autopoprawkami.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 16. Traci moc Uchwała Nr XI/50/99 Rady Powiatu Monieckiego z dnia 19 października 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.


Przewodniczący Rady Powiatu
Elżbieta Kraszewska

Metryka strony

Udostępniający: Łucja Dąbrowska - Skarbnik Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka

Data wytworzenia: 2007-09-26

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2007-10-01

Data modyfikacji: 2007-10-01

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2007-10-01