III_13_14

UCHWAŁA NR III/13/14
RADY POWIATU W MOŃKACH

z dnia 30 grudnia 2014r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu monieckiego na lata 2015-2024

Na podstawie art. 226, art. 227, art. 228, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2013r. Dz. U. poz. 885, poz. 938, poz. 1646 i z 2014r. poz. 379, poz. 911, poz.1146), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 86, poz. 1736 i z 2014r. poz. 1127) oraz art. 12 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2013r. Dz. U. poz. 595, poz. 645 i z 2014r. poz. 379, poz. 1072), uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową powiatu monieckiego na lata 2015 – 2024 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2015-2024, zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Uchwały,

§ 2. Określa się wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2015 – 2019, zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Uchwały,

§ 3. Ustala się objaśnienia wartości przyjętych w WPF powiatu monieckiego na lata 2015-2024, zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do Uchwały,

§ 4. 1. Upoważnia się Zarząd Powiatu do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć określonych Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.

2. Upoważnia się Zarząd Powiatu do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3. Upoważnia się Zarząd Powiatu do przekazania uprawnień z zakresie zaciągania zobowiązań, określonych w § 4 ust.1 i 2 Uchwały, kierownikom jednostek organizacyjnych realizujących przedsięwzięcia ujęte w Załączniku Nr 2 do Uchwały.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 6. Traci moc Uchwała Nr XXVII/177/13 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej powiatu monieckiego na lata 2014-2022 zmieniona Uchwałą Nr XXVIII/189/14 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 20 marca 2014r., Uchwałą Nr XXXI/204/14 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 17 czerwca 2014r., Uchwałą Nr XXXIII/213/14 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 19 września 2014r. i Uchwałą Nr III/11/14 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 30 grudnia 2014r.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2015r.

Przewodniczący Rady Powiatu

Dariusz Jaworowski

Załącznik Nr 3 do
Uchwały Nr III/13/14
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 30 grudnia 2014r.

O b j a ś n i e n i a
wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej powiatu monieckiego na lata 2015-202
4

Projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2015-2024 został opracowany przez Zarząd Powiatu w Mońkach na bazie obowiązującej WPF na lata 2014-2022 z uwzględnieniem:
1) przewidywanego wykonania budżetu za 2014 rok,
2) projektu budżetu na 2015 rok,
3) kwoty już zaciągniętego długu i planowanego do zaciągnięcia w 2015 roku.

W 2014 roku przewiduje się wykonanie dochodów w kwocie 41.308.368 zł tj. w 87,0% planowanych dochodów na ten rok według stanu na 24 października bieżącego roku, z tego dochody: bieżące 34.481.118 zł, tj. 99,9%, majątkowe 6.827.250 zł, tj. 52,5%.
Nie zostaną wykonane zaplanowane dochody majątkowe z tytułu: środków pochodzących z budżetu UE na dofinansowanie projektu „Udostępnianie obszarów cennych turystycznie i gospodarczo-poprawa jakości dróg pogranicza polsko-białoruskiego” w kwocie 6.184.214 zł, udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, odpłatności mieszkańców Domów Pomocy Społecznej, wpływów z wpłat gmin i powiatów za dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w kwocie 243.363 zł.
Zrealizowano natomiast dochody majątkowe nie planowane w kwocie 17.143 zł oraz dochody bieżące ponadplanowe i nie planowane m.in.: z gospodarki gruntami i nieruchomościami, opłat geodezyjnych, odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, wpłat gmin i powiatów za dzieci przebywających w rodzinach zastępczych, opłat i kar za korzystanie ze środowiska, wpływów z usług świadczonych przez Krytą Pływalnię w Mońkach w kwocie 218.692 zł, które częściowo zrekompensują ubytek w/w dochodów.
Przewidywane wykonanie planu wydatków powiatu szacuje się na kwotę 45.439.649 zł, tj. 85,6% planowanych wydatków na rok bieżący, z tego: wydatki bieżące 32.658.460 zł, tj. 98,5%, majątkowe 12.781.189 zł, tj. 64,1%.
W związku z powyższym szacuje się, że deficyt budżetu powiatu w 2014 roku wyniesie 4.131.281 zł, łączne przychody 7.142.932 zł i są to wolne środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu powiatu wynikające z rozliczenia kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 5.442.932 zł i planowany do zaciągnięcia kredyt w kwocie 1.700.000 zł, a rozchody 1.264.000 zł i jest to spłata kredytów już zaciągniętych. Przewiduje się więc, że na 31.12.2014r. pozostaną wolne środki w kwocie 1.747.651 zł, z tego kwota 1.738.087 zł zostanie zaangażowana w projekcie budżetu na 2015 rok.
W projekcie budżetu powiatu na 2015 rok opracowanym w oparciu o wstępne informacje w zakresie kwot subwencji, udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacji celowych przekazane przez Ministra Finansów i Wojewodę Podlaskiego oraz szacunki własne dotyczące dochodów własnych powiatu i przewidywane wykonanie budżetu za rok bazowy – rok 2014 zakłada się osiągnięcie dochodów w wysokości 40.209.736 zł, z tego dochody bieżące – 33.165.842 zł, dochody majątkowe – 7.043.894 zł. Dochody planowane na 2015 rok w stosunku do przewidywanego wykonania dochodów za 2014 rok są niższe o 2,7% (dochody bieżące 96,2%, dochody majątkowe 103,2%). Planowane w 2015r. dochody majątkowe pochodzą ze źródeł zewnętrznych i są to środki Unii Europejskiej na realizację projektów ujętych w budżecie zgodnie z zawartymi umowami.
Przewiduje się jeszcze wyższe pozyskanie dochodów majątkowych w 2015r., ale ich wprowadzenie do budżetu nastąpi po podpisaniu porozumień (umów), czy otrzymaniu stosownych decyzji.
Planowane w 2015 r. dochody bieżące w stosunku do roku 2014 są niższe, o 3,8%, co wynika m. in. z niższej niż w 2014 r. subwencji równoważącej o kwotę 42.629 zł i subwencji oświatowej o kwotę 924.730 zł. Jednak po uchwaleniu budżetu państwa ostateczna kwota subwencji oświatowej winna być znacznie wyższa, ponieważ od 1 września 2014r. wzrosła liczba uczniów w internacie i wychowanków w placówkach opiekuńczo - wychowawczych powiatu (MOS i MOW) stanowiąca podstawę jej naliczenia.

Wydatki budżetu powiatu na 2015 rok planuje się na kwotę 43.221.337 zł, z tego:
1) wydatki bieżące 32.321.493 zł,
w tym na:
- wynagrodzenia i pochodne – 21.080.761 zł,
- obsługę długu - 247.500 zł,
- dotacje – 586.970 zł,
- programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 – 193.460 zł
2) wydatki majątkowe 10.899.844 zł, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 – 9.795.798 zł.

Wydatki bieżące pokryte są dochodami bieżącymi. Nadwyżka operacyjna wynosi 844.349 zł. Przewiduje się, że zwiększenie dochodów w trakcie roku budżetowego m.in. z subwencji oświatowej spowoduje znaczący wzrost nadwyżki operacyjnej.
Planowany budżet powiatu zamyka się deficytem związanym z realizacją zadań inwestycyjnych w wysokości 3.011.601 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1) planowanego do zaciągnięcia kredytu w kwocie 2.660.000 zł,
2) wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu powiatu, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w wysokości 351.601 zł.

Zobowiązania z tytułu spłaty zaciągniętych kredytów, stanowiące rozchody budżetu powiatu w 2015 roku wynoszą 1.386.486 zł i zostaną pokryte w całości wolnymi środkami.

Łączną kwotę przychodów angażowaną w budżecie 2015 roku planuje się na kwotę 4.398.087 zł, z tego:
1) wolne środki wynikające z przewidywanego wykonania budżetu za 2014 rok na kwotę 1.738.087 zł,
2) planowany do zaciągnięcia kredyt w kwocie 2.660.000 zł.

W projekcie budżetu powiatu na 2015 rok planuje się wyłącznie wzrost wynagrodzenia minimalnego z obowiązującej aktualnie kwoty 1.680 zł do kwoty 1.750 zł planowanej od 1 stycznia 2015 roku. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych naliczono na poziomie roku 2014 tj. w oparciu o wysokość odpisu na jeden etat w kwocie 1.093,93 zł i ilość zatrudnionych pracowników, a dla nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela na podstawie 110% kwoty bazowej dla nauczycieli, tj. od kwoty 2.618,10 zł i planowanej liczby zatrudnionych w 2015 roku nauczycieli. Odpis na 1 etat pedagogiczny przyjęty do projektu budżetu ustalony w powyższy sposób wynosi 2.879,91 zł.

Wydatki rzeczowe zaplanowano z uwzględnieniem przewidywanego wykonania w 2014r.  i planowanego na 2015 rok wskaźnika wzrostu cen wynoszącego 1,2%, a w uzasadnionych przypadkach nieco powyżej tego wskaźnika, z pominięciem wydatków jednorazowych dotyczących wyłącznie roku 2014.
Poszczególne źródła dochodów i tytuły wydatków na 2015 rok omówiono szczegółowo w objaśnieniach do projektu budżetu.
Zarówno w zakresie dochodów jak i wydatków bieżących występują one cyklicznie – co roku.
Jak wcześniej wspomniano niniejszy projekt WPF opracowano na bazie dotychczas obowiązującej WPF na lata 2014-2022. Wielkości w zakresie dochodów i wydatków, wyniku finansowego, nadwyżki operacyjnej, itd. w latach 2015-2024 zostały wnikliwie przeanalizowane i zaplanowane realistycznie. Wzrost dochodów bieżących liczony rok do roku ustalony został na poziomie nieco ponad 2%, a wzrost wydatków bieżących w latach 2016-2018 około 3%, a w latach 2019-2024 nieco ponad 2%.
Wyższy wzrost dochodów bieżących w 2016r. wynika z faktu, że dochody te w 2015 roku są znacznie zaniżone i na pewno w trakcie roku budżetowego wzrosną. Świadczą o tym (poza niepełną subwencją oświatową) dane historyczne dotyczące lat minionych. Wynika to ze sprawozdań z wykonania budżetu jak i z WPF.
Od roku 2016 w chwili obecnej nie przewiduje się przychodów. Planowane wydatki inwestycyjne dotyczące przebudowy dróg powiatowych finansowane będą dochodami. Natomiast rozchody spłata zaciągniętego długu (rat kredytów) będzie finansowana planowaną w kolejnych latach nadwyżką budżetową.
Maksymalny dopuszczalny wskaźnik spłaty długu określony w art. 243 ustawy o finansach publicznych zarówno „planistyczny” jak i „obliczony w oparciu o wykonanie roku poprzedzającego rok budżetowy” został we wszystkich latach ujętych w WPF spełniony poza wskaźnikiem „planistycznym” dla roku 2016.
Nie spełnienie tego wskaźnika wynika ze zbiegu dwóch niskich wskaźników jednorocznych ustalonych z planu za 3 kwartały 2014r. (2,87%) i z planu na 2015r. (2,10%).
Jednak wskaźnik dotyczący planu za 3 kwartały 2014r. nie powinien tu być istotny, ponieważ wyliczone bardzo ostrożnościowo przewidywane wykonanie 2014r. pokazuje faktyczną nadwyżkę operacyjną i faktyczny wskaźnik jednoroczny dla 2014r. i jest on znacznie wyższy (4,45%). Nadwyżka operacyjna w 2015r., a więc i wskaźnik jednoroczny dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów ogółem jak już wcześniej uzasadniono powinny wzrosnąć.
Nie ma zatem niebezpieczeństwa, że po wykonaniu budżetu w 2014r. dopuszczalny wskaźnik spłaty dla roku 2016 nie będzie spełniony.


 

Metryka strony

Udostępniający: Łucja Dąbrowska - Skarbnik Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka

Data wytworzenia: 2014-12-30

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2015-01-07

Data modyfikacji: 2015-01-07

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2015-01-07