XXXII_164_09
UCHWAŁA NR XXXII/164/09
RADY POWIATU W MOŃKACH
z dnia 27 listopada 2009 r.
w sprawie skargi P. ............................ na nieprawidłowości w pracy Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach.
Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 92, poz. 753) oraz art. 223 § 1 w związku z art.229 pkt 4 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz.1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi P. ............................ na nieprawidłowości w pracy Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach, uznaje się skargę:
1) za zasadną - w części dotyczącej wprowadzania złej atmosfery wśród pracowników (skłócanie pracowników) poprzez działania wskazujące na nierówne traktowanie poszczególnych grup pracowniczych;
2) w pozostałej części - za bezzasadną.
§ 2. Uzasadnienie uchwały stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
Elżbieta Kraszewska
Załącznik do uchwały Nr XXXII/164/09
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 27 listopada 2009 r.
UZASADNIENIE
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi P. ............................ na nieprawidłowości w pracy Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach – uznano w części dotyczącej wprowadzenia złej atmosfery wśród pracowników (skłócanie pracowników) poprzez działania wskazujące na nierówne traktowanie poszczególnych grup pracowniczych za zasadną zaś w pozostałej części nie znaleziono podstaw do uznania skargi za uzasadnioną.
W dniu 18 września 2009 r. do Starostwa Powiatowego w Mońkach wpłynął wniosek Pani ............................ Przewodniczącej Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność” przy Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach skierowany do Zarządu Powiatu w Mońkach wskazujący na nieprawidłowości w pracy Dyrektora Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach. Wniosek ten został następnie potwierdzony kolejnym pismem interwencyjnym Pani ............................ w dniu 14 października 2009 r.
Zarząd Powiatu w Mońkach jako adresat przedmiotowych pism, uznając że mają one charkater skargi na kierownika jednostki organizacyjnej Powiatu, w dniu 14 października 2009 r. przekazał sprawę do rozpatrzenia, jako organowi właściwemu - Radzie Powiatu.
Na sesji Rady Powiatu w Mońkach w dniu 28 października 2009 r. skarga została skierowna do Komisji Rewizyjnej celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przygotowania projektu uchwały w sprawie uznania skargi za zasadną bądź bezzasadną.
Komisja Rewizyjna w przedmiocie rozpatrzenia przedmiotowej skargi odbyła trzy posiedzenia: pierwsze w dniu 4 listopada 2009 r., na którym wysłuchała Pani ............................ i przyjęła wyjaśnienia Pana Waldemara Sajkowskiego – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach odnośnie zarzutów zawartych w skardze; drugie w dniu 18 listopada 2009 r. w Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach przeprowadzając rozmowy z 10 pracownikami i 11 pensjonariuszami pod kątem zarzucanych nieprawidłowości w pracy Dyrektora oraz trzecie w dniu 23 listopada 2009 r. poddając analizie cały zebrany materiał i przygotowując projekt uchwały rady powiatu w przedmiocie rozpatrzenia skargi.
W związku ze złożeniem przez Zarząd Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność” przy Domu Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Mocieszach pisma informującego o zmianie w składzie Zarządu Organizacji Związkowej i wystąpieniu Pani ............................ z Organizacji wraz z wnioskiem o wycofanie złożonych w imieniu Związku przez P.Kolendo skarg, pierwszą czynnością wstępną przed przystąpieniem do merytorycznej pracy przez Komisję było ustalenie, czy P. ............................ kierująca zarzuty skierowane pod adresem Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach jako Przewodniczący Zakładowej Organizacji Zwiazkowej podtrzymuje je nadal i zezwala aby były one traktowane jako wypowiedziane w imieniu własnym. Ze względu na potwierdzenie przez skarżącą aktualności wszystkich zarzutów, Komisja przystąpiła do badania ich zasadności.
Podczas czynności wyjaśniających komisja korzystała ze wsparcia merytorycznego Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach – jednostki sprawującej nadzór nad działalnością domów pomocy społecznej funkcjonujących na terenie powiatu monieckiego.
W pismach interwencyjnych Pani ............................ wskazała w szczególności następujące nieprawidłowości związane z wykonywaniem przez Pana Waldemara Sajkowskiego funkcji Dyrektora DPS w Mocieszach:
1) nieumiejętność rozwiązania problemu spożywania alkoholu przez pensjonariuszy DPS, czego efektem są bójki wśród pensjonariuszy (w tym jedna z bójek wywołana przez nietrzeźwego pensjonariusza z użyciem narzędzia ostrego – siekiery), przyzwalanie na spożywanie alkoholu przez pensjonariuszy poprzez osobiste zawożenie ich do sklepu z zamiarem zakupu alkoholu,
2) zlecanie podawania pensjonariuszom leków, bez posiadanych uprawnień w tym zakresie (zlecenie pracownikowi socjalnemu podania leków nie widomego pochodzenia jednemu z pensjonariuszy),
3) bezprawne przeprowadzanie kontroli działalności związkowej P. ............................ .
4) stosowanie mobbingu wobec P. ............................ (straszenie zmianą godzin pracy, złośliwe zachowania),
5) zastraszanie pracowników pod groźbą zwolnienia z pracy,
6) nierówne traktowanie pracowników (zapraszanie niektórych pracowników w miejscu ich zamieszkania na uroczystości, składanie życzeń imieninowych w miejscu zamieszkania pracownika itp.) i w konsekwencji wprowadzanie złej atmosfery wśród pracowników (skłócanie pracowników),
7) zamiar podróżowania z pensjonariuszem jako kierowca, będąc w stanie nietrzeźwości.
8) zmuszanie pensjonariuszy do składania fałszywych oświadczeń,
Wszystkie powyżej wskazane przez P. ............................ zarzuty do pracy P. Waldemara Sajkowksiego zostały poddane postępowaniu wyjaśniającemu w toku przeprowadzonych prac Komisji.
Ze względu na ogólnie pojęte dobro pracowników i pensjonariuszy, z którymi Komisja przeprowadziła rozmowy, postanowiono nie ujawniać ich danych osobowych.
Za uzasadniony zarzut uznano, że Pan Waldemar Sajkowski - Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach dopuszcza się nierównego traktowania pracowników, co w efekcie prowadzi do skłócania pracowników i złej atmosfery pracy.
Wymienione w skardze okoliczności mające świadczyć o nierównym traktowaniu pracowników w kontekście wyróżniania niektórych pracowników przy okazji imienin czy szczególne zapraszanie na uroczystości mające miejsce w Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach. Po przyjęciu oświadczeń Dyrektora, osób wymienionych jako wyróżnionych przez Dyrektora i innych pracowników nie znalazły potwierdzenia. Natomiast podczas wizyty w placówce, na wskutek otrzymanych od pracowników a także pensjonariuszy informacji, rysuje się inny przejaw nierównego traktowania pracowników. Zebrany materiał wyjaśniający wskazuje na wyróżnianie przez Dyrektora pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego (w DPS-ie nazywanych opiekunkami). Pracownicy tego zespołu mogą, jako jedyni korzystać ze spożywania zupy bez ponoszenia odpłatności (pod warunkiem, że porcje zupy pozostają po wydaniu obiadu pensjonariuszom i pracownikom opłacającym posiłki). Okazjonalnie, na zasadzie sprawdzenia jakości sporządzanych posiłków, spożywa je także Pan Waldemar Sajkowski. Z relacji pracowników i niektórych pensjonariuszy wynika też, że część obowiązków opiekunek wykonują na ich polecenie pokojowe (Pan Dyrektor wyjaśniał, że prosił o współpracę tych dwóch zespołów), przy czym one pomocy ze strony opiekunek w swoich obowiązkach nie uzyskują. Pensjonariusze zauważają większy wysiłek pracowników zatrudnionych na stanowiskach pokojowych. Opiekunki, ich zdaniem zbyt dużo czasu przebywają w swojej dyżurce. Pokojowe zgłaszały swoje zastrzeżenia do podziału obowiązków (jasno określonych w zakresach czynności) do Kierownika Działu Administracyjnego, niestety bez pozytywnego skutku.
W ocenie pokojowych, Pan Dyrektor niesprawiedliwie nagradza premiami i przeprowadza regulacje wynagrodzeń, wyróżniając tu również opiekunki. Między innymi, wyżej wymienione okoliczności powodują narastanie niechęci wobec siebie pracowników a nawet kłótnie. Pracownicy wspominali o sytuacji wyrażenia przez opiekunki niezadowolenia z niemożliwości spożycia zupy na wskutek jej spożycia w nadmiernej ilości przez pokojowe. Te i inne sytuacje wpływają na złą atmosferę w pracy. O tej pogarszającej się atmosferze mówią również Panie pracujące na stanowisku opiekunki.
Niewątpliwie zarzut nierównego traktowania pracowników przez Dyrektora znajduje potwierdzenie. Poczucie nierównego traktowania prowadzi do niesnasek między pracownikami i złej atmosfery pracy.
Pozostałe zarzuty postanowiono uznać za nieuzasadnione.
Ad.1)
W kwestii spożywania alkoholu przez pensjonariuszy ustalono, że prawdą jest, iż w Domu Pomocy Społecznej nadużywanie alkoholu przez pensjonariuszy stanowi problem. Z problemem alkoholizmu boryka się wiele jednostek pomocy społecznej tego typu. Nie ma możliwości prawnych wprowadzenia zakazu spożywania alkoholu przez mieszkańców DPS-ów, stąd też występują trudności w zwalczaniu tego rodzaju patologii. Wprowadzenie zakazu spożywania alkoholu możliwe jest jedynie wobec osób ubezwłasnolnionych. Problem nadużywania alkoholu nie dotyczy ogółu mieszkańców, jedynie niektórych, którzy jeszcze przed rozpoczęciem pobytu w “Domu” nadużywali alkoholu. Nie jest natomiast prawdą, jak twierdzi skarżąca, że Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach jak również pracownik socjalny zatrudniony w jednostce nie podejmują żadnych działań w tym kierunku. W rejestrze prowadzonym przez pracownika socjalnego znajduje się wiele zapisów świadczących o przeprowadzaniu przez niego z pensjonariuszami rozmów na temat zachowania trzeźwości i szkodliwości picia alkoholu. Uzyskano informacje, że przeprowadzane są pogadanki i prelekcje mające na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi w placówce. W stosunku do osób nadużywających alkoholu kierowane są wnioski do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Uzależnień w Jaświłach o skierowanie na leczenie odwykowe. W wielu przypadkach takie osoby są hospitalizowane na oddziale toksykologii alkoholowej w Choroszczy. W spotkaniach, których tematem jest szkodliwość spożywania alkoholu - pomocy merytorycznej udzielają pracownicy Komendy Policji w Mońkach. Kontrole w zakresie działań profilaktycznych w tym zakresie przeprowadziła w lipcu br. Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach. Nie stwierdziła zaniedbań ze strony Dyrektora Pana Waldemara Sajkowskiego w sprawach zapobiegania nadużywania alkoholu przez pensjonariuszy. Sprawa wspomnianej bójki między pensjonariuszami została przez kierownictwo DPS-u wyjaśniona, wzywana była policja, uczestnik bójki został skierowany do odtrucia na oddziale detoksykacyjnym, doprowadzono do załagodzenia konfliktu między pensjonariuszami. Poszkodowany w zajściu złożył pisemne oświadczenie o nie roszczeniu pretensji wobec kolegi.
Ad.2)
Zarzut zlecania przez Dyrektora podawania pensjonariuszom leków, bez posiadanych uprawnień w tym zakresie, który należałoby uznać za najcięższy ze wszystkich wskazanych zaniedbań, w świetle przedłożonych przez Dyrektora dokumentów, nie znalazł potwierdzenia. Podawany pensjonariuszowi lek został zalecony pensjonariuszowi w karcie leczenia szpitalnego. Medykament został wykupiony przez mieszkańca, który poprosił pracownika socjalnego o jego przechowywanie i podawanie we właściwych okolicznościach. Pensjonariusz nie życzył sobie, aby inni pracownicy o tym leku wiedzieli. Na tą okoliczność Komisja otrzymała stosowne dokumenty.
Ad.3)
W związku z wykorzystywaniem przez P. ............................ uprawnień wynikających z ustawy o związkach zawodowych w zakresie wykorzystywania zwolnienia od pracy zawodowej w związku z pełnieniem funkcji przewodniczącego związkowej organizacji zakładowej bez pisemnych wniosków i bez wskazywania konkretnych potrzeb, które uzasadniałyby konieczność takich zwolnień, Dyrektor DPS poprosił o wyjaśnienie takiej sytuacji i wskazanie celów pracy związkowej uzasadniającej zwolnienie z pracy. Wydaje się zrozumiałym, że wobec zatrudnienia Pani ............................ w wymiarze ¼ etatu na stanowisku pielęgniarki, wykorzystywanie przez Nią zwolnień od wykonywania obowiązków – jednorazowo w wymiarze przysługującym na miesiąc, co powoduje zwolnienie z całego 12-godzinnego dyżuru, stwarza niedogodności w zabezpieczeniu przez dyrektora odpowiednich usług pensjonariuszom, stąd też podjęte przez Dyrektora czynności wyegzekwowania od Pani ............................ udokumentowania celowości takiego zwolnienia za uzasadnione. W toku prowadzonych rozmów z pracownikami placówki uzyskano informacje, że w dni, w których Pani ............................ korzystała ze zwolnienia od pracy na cele związkowe, nie odbywały się żadne spotkania członków związku, nie znane też są okoliczności świadczące o tym, że wykonywane były w tym czasie przez Panią ............................ jakiekolwiek inne prace związane z działalnością związkową.
Ad.4)
Nie znalazł też potwierdzenia w czasie dokonanych czynności wyjaśniających zarzut stosowania mobbingu i złośliwych zachowań Pana Waldemara Sajkowskiego wobec Pani ............................ . Ani sam Dyrektor ani też inni pracownicy wysłuchani przez Komisję nie byli świadkami ani nie słyszeli od innych o sytuacjach, które mogłyby wskazywać na takie okoliczności.
Ad.5)
Podobnie, żaden z pracowników nie potwierdził jakoby miały miejsce sytuacje, w których Pan Dyrektor wymagał od pracowników konkretnych zachowań pod groźbą zwolnienia z pracy.
Ad.7)
Zarzucany Dyrektorowi zarzut zamiaru kierowania samochodem po spożyciu alkoholu w celu zawiezienia mieszkańca do lekarza został w toku przeprowadzonych czynności obalony. Sytuacja, najprawdopodobniej źle zinterpretowana przez skarżącą, została szczegółowo opisana w protokołach z posiedzeń Komisji. Pytani o spożywanie alkoholu przez dyrektora w miejscu pracy, pensjonariusze i pracownicy, jednogłośnie oświadczali, że nigdy nie zdarzyło się im mieć podejrzeń, że dyrektor będąc w pracy spożywał alkohol, czy był pod wpływem jego działania.
Ad.8)
Zmuszanie przez Pana Dyrektora pensjonariuszy fałszywych oświadczeń, w świetle zebranego materiału nie miało miejsca.
Jakkolwiek większość z zarzutów przedstawionych przez Panią ............................ w stosunku do pracy Pana Waldemara Sajkowskiego jako Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Mocieszach, w świetle zebranego materiału wyjaśniającego, nie znajduje potwierdzenia, uznano jak w sentencji uchwały, że niektóre działania Dyrektora wskazują na nierówne traktowanie pracowników i przyczyniają się do złej atmosfery pracy, dlatego postanowiono w tej części uznać skargę za uzasadnioną.
Podczas prowadzenia czynności wyjaśniających Komisja otrzymała również informacje nie mające związku ze złożoną skargą, wskazujące na ewentualne nieprawidłowości w organizacji pracy placówki i zapewnieniu odpowiedniego standardu usług opiekuńczych bezpośrednio pensjonariuszom. Mając na uwadze, że Członkowie Komisji Rewizyjnej, jak też Radni Powiatu Monieckiego nie posiadają przygotowania merytorycznego w zakresie prowadzenia nadzoru nad placówkami pomocy społecznej, wydaje się celowe złożenie do właściwych organów wniosku o przeprowadzenie kontroli przez przygotowane do tego służby.
Metryka strony