10_11_2016
Informacja z posiedzenia Zarządu Powiatu w dniu 10 listopada 2016 r.:
1. Komisja przetargowa powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania pn. Zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie Powiatu Monieckiego w sezonie zimowym 2016/2017 poinformowała Zarząd Powiatu, iż w ww. przetargu nieograniczonym wpłynęła jedna oferta złożona przez: Roboty Ziemne i Drogowe Drogomistrz Józef Roszkowski 19-100 Mońki, ul. Parkowa 15:
Część 1: Usuwanie śliskości zimowej i odśnieżanie dróg powiatowych na terenie Powiatu Monieckiego w sezonie zimowym 2016/2017 cena oferty – 306.909,00 zł brutto.
Część 2: Odśnieżanie dróg powiatowych na terenie Powiatu Monieckiego w sezonie zimowym 2016/2017 cena oferty – 172.260,00 zł brutto
Zamawiający na sfinansowanie ww. zamówienia zamierzał przeznaczyć kwotę 475.057,44 zł, w tym na:
Część 1 – 308.443,68 zł,
Część 2 – 166.613,76 zł.
W związku z powyższym Komisja Przetargowa zwróciła się z wnioskiem o rozpatrzenie możliwości zwiększenia przewidzianej kwoty o 4.111,56 zł brutto. Członkowie Zarządu jednogłośnie wyrazili zgodę na zwiększenie wartości zamówienia o wnioskowaną kwotę i postanowili o podpisaniu umowy z ww. wyłonionym Wykonawcą. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Pan Starosta przed odebraniem pisemnych oświadczeń Członków Zarządu pouczył o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
2. Zarząd pozytywnie rozpatrzył wniosek Zarządu UKS „Lider” w Trzciannem i postanowił (4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” Pana Wicestarosty) o dofinansowaniu w kwocie 2.000 zł zakupu dresów treningowych z herbem powiatu dla zawodników klubu. UKS „Lider” działa przy Gimnazjum w Trzciannem i prowadzi sekcje lekkiej atletyki, piłki siatkowej, ponadto zawodnicy klubu biorą udział w rozgrywkach piłki nożnej chłopców (futsal) oraz rozgrywkach unihokeja.
3. Zarząd zapoznał się z pismem Dyrektora SP ZOZ w Mońkach w sprawie przedstawionej przez Wójta Gminy Trzcianne propozycji przeniesienia Gminnego Ośrodka Zdrowia w Trzciannem do budynku byłego Posterunku Policji w Trzciannem i jednogłośnie postanowił, iż przeniesienie Gminnego Ośrodka Zdrowia w Trzciannem może nastąpić pod warunkiem, że Gmina Trzcianne zadeklaruje podpisanie z Powiatem Monieckim stosownej umowy na korzystanie z obecnego budynku Gminnego Ośrodka Zdrowia w Trzciannem, z chwilą przeniesienia GOZ do nowej siedziby.
Ponadto Członkowie Zarządu zwrócili uwagę na fakt, że Gmina Trzcianne otrzymała od Skarbu Państwa budynek po byłym Posterunku Policji z przeznaczeniem na utworzenie Biblioteki Publicznej Gminy Trzcianne oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Trzciannem. Wobec powyższego przeniesienie Ośrodka Zdrowia do ww. budynku wymaga w pierwszej kolejności uzyskania przez Gminę Trzcianne stosownej zgody Wojewody Podlaskiego na podstawie wniosku Starosty Monieckiego (wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej) by w tym budynku była siedziba Gminnego Ośrodka Zdrowia.
Ad. 4-7. Zarząd jednogłośnie postanowił o podpisaniu:
- z Gminą Trzcianne Porozumienia o rozwiązaniu Umowy Nr WD.7013.22.2016 zawartej w dniu 17.10.2016 r. określającej tryb i zasady udzielania i rozliczania pomocy finansowej w formie dotacji celowej udzielonej Powiatowi Monieckiemu przez Gminę Trzcianne na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1841 B dr woj. Nr 671 – Krypno Wielkie – Długołęka – Stare Bajki – Wyszowate – Nowa Wieś – Trzcianne – Kulesze – dr kraj. Nr 65 na odcinku Szorce – Krynice w km 0+000 do 0+400” (tzw. „nakładki”),
- Gminą Knyszyn Porozumienia o rozwiązaniu Umowy Nr WD.7013.25.2016 zawartej w dniu 13.10.2016 r. określającej tryb i zasady udzielania i rozliczania pomocy finansowej w formie dotacji celowej udzielonej Powiatowi Monieckiemu przez Gminę Knyszyn na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1407 B Knyszyn /od dr woj. Nr 671/ Kalinówka – Kościelna – Starowola – Jaświły – Jadeszki – dr woj. Nr 670 na odcinku 830,00 m” (tzw. „nakładki”),
- z Gminą Jasionówka Porozumienia o rozwiązaniu Umowy Nr WD.7013.27.2016 zawartej w dniu 17.10.2016 r. określającej tryb i zasady udzielania i rozliczania pomocy finansowej w formie dotacji celowej udzielonej Powiatowi Monieckiemu przez Gminę Jasionówka na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1358 B gr powiatu/ Górnystok – Czarnystok – Dobrzyniówka w miejscowości Czarnystok na odcinku 480,00 m” (tzw. „nakładki”),
- z Gminą Goniądz Porozumienia o rozwiązaniu Umowy Nr WD.7013.26.2016 zawartej w dniu 17.10.2016 r. określającej tryb i zasady udzielania i rozliczania pomocy finansowej w formie dotacji celowej udzielonej Powiatowi Monieckiemu przez Gminę Goniądz na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2622 B ul. Konstytucji 3 Maja oraz drogi powiatowej Nr 1853 B od drogi 1851 B Smogorówka Goniądzka” (tzw. „nakładki”).
Przyczyną rozwiązania ww. umów jest unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. "Przebudowa dróg powiatowych na terenie Powiatu Monieckiego w 2016 r.”, gdyż złożone oferty znacząco przewyższały zaplanowane przez Powiat środki finansowe na realizację przedmiotu zamówienia.
8. Zarząd jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie powołania Komisji Konkursowej do opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego obejmującego prowadzenie jednego punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Monieckim w 2017 r. Uchwała w załączeniu do protokołu.
9. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę i podpisał z Okręgową Radą Adwokacką w Białymstoku i Radą Okręgową Izby Radców Prawnych w Białymstoku porozumienia w sprawie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze powiatu monieckiego. Przedmiotem porozumienia jest uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków Stron w związku z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Monieckim według ustalonego harmonogramu, zgodnie z Zarządzeniem Nr 34/2016 Starosty Monieckiego z dnia 13 października 2016 r.
Do realizacji zadania Okręgowa Rada Adwokacka wyznaczy adwokatów, którzy będą je realizować w budynku Starostwa Powiatowego w Mońkach ul. Słowackiego 5a (na I piętrze), w łącznym wymiarze 3 dni w tygodniu przez 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni wolnych od pracy, tj.:
-we wtorek w godzinach: 13.00-17.00
-w piątek w godzinach: 9.00-13.00.
Podobnie Rada Okręgowa Izby Radców Prawnych w Białymstoku wyznaczy radców prawnych, którzy będą świadczyć pomoc prawną w budynku Starostwa Powiatowego w Mońkach ul. Słowackiego 5a (na I piętrze), w łącznym wymiarze 2 dni w tygodniu przez 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni wolnych od pracy, tj.:
- w poniedziałek w godzinach: 9.00-13.00,
- we środę w godzinach: 11.00-15.00,
- w czwartek w godzinach: 14.00-18.00.
Adwokaci i radcowie prawni zobowiązani są prowadzić miesięczne karty ewidencji czasu pracy. Rady zobowiązują się w terminie 14 dni od dnia podpisania przedmiotowego porozumienia do imiennego wskazania adwokatów oraz ich zastępców, radców prawnych oraz ich zastępców. Wskazanie jest warunkiem koniecznym do zawarcia przez Powiat umowy z adwokatem, radcą oraz jego zastępcą na realizację zadania. Adwokaci i radcowie będą otrzymywać wynagrodzenie w wysokości 58,39 zł brutto za godzinę pracy.
Wydatki związane z obsługą organizacyjno-techniczną realizacji przez Powiat zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej w lokalu ponosi Powiat.
10. Zarząd jednogłośnie zatwierdził Aneks Nr 8 do arkusza organizacji pracy Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach na rok szkolny 2016/2017. Aneks dotyczy zwiększenia o 10,0 godzin tygodniowo w klasie I ZSZ w zawodzie mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych w związku z utworzeniem podziału na grupy na zajęciach praktycznych oraz zmiany w przydziałach godzin nauczycieli. Powyższa zmiana skutkuje zmianą ogólnej średniorocznej tygodniowej liczby godzin, która wynosi obecnie 1.383,0 godzin tygodniowo.
11. Zarząd, na wniosek Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mońkach, jednogłośnie wyraził zgodę na przydział godzin zastępczych w ilości 5 godzin tygodniowo pedagogowi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mońkach. Przydział godzin zastępczych związany jest z długotrwałym zwolnieniem lekarskim pedagoga i potrzebą zapewnienia płynności diagnoz pedagogicznych.
12. Zarząd Powiatu dokonał wstępnej analizy projektu budżetu powiatu na 2017r. Projekt budżetu powiatu na 2017 rok został opracowany w oparciu o wstępne informacje w zakresie kwot subwencji, udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i dotacji celowych przekazanych przez Ministra Finansów i Wojewodę Podlaskiego oraz szacunki własne dotyczące dochodów własnych powiatu i przewidywane wykonanie budżetu za rok bazowy – rok 2016. Na ww. podstawie zostały obliczone przewidywane dochody budżetu na 2017 r. Wydatki przyszłorocznego budżetu związane będą z realizacją zadań własnych powiatu, w tym zadań własnych realizowanych na podstawie zawartych porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (z Gminami: Mońki, Krypno, Goniądz, Jaświły) wykonywanych przez powiat i zadań zleconych (z zakresu administracji rządowej). Wydatki rzeczowe zaplanowano z uwzględnieniem przewidywanego wykonania 2016 r. i planowanego na 2017 rok wskaźnika wzrostu cen wynoszącego 1,3%, a w uzasadnionych przypadkach nieco powyżej tego wskaźnika. W projekcie budżetu powiatu na 2017 rok planuje się też podwyżki wynagrodzeń na poziomie 3% dla pracowników osiągających wynagrodzenie powyżej wynagrodzenia minimalnego, wzrost wynagrodzenia minimalnego z obowiązującej aktualnie kwoty 1.850 zł do kwoty 2.000 zł planowanej od 1 stycznia 2017 roku.
13. Zarząd jednogłośnie postanowił również zgłosić uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwnecji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2017 w sprawie „wagi” dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka wg stanu na 30 września –proponując jej zwiekszenie z 3 (propozycja MEN) do 8. Dokonana analiza budżetu dwóch przykładowych ośrodków (przeprowadzona w 2015 r.) pokazuje, iż koszt utrzymania placówki w przypadku niedoprowadzonych nieletnich (10% ogólnego stanu) nie ulega istotnemu zmniejszeniu i wynosi ponad 90 % kosztów całkowitych. Podstawowym wydatkiem jest koszt wynagrodzeń i pochodnych, który niezależnie czy w grupie przebywa 8 czy 12 wychowanków jest taki sam. Mniejsze są jedynie wydatki na wyżywienie, media itp., które w skali budżetu ośrodka nie stanowią istotnej części. W związku z powyższym obniżanie wagi P46 określonej w projekcie na 3 (wychowankowie skierowani, niedoprowadzeni wg stanu na 30 września) ponad trzykrotnie w stosunku do wagi dotyczącej wychowanków doprowadzonych wg stanu na 30 września, która wynosi 10, nie opiera się na prawdziwych, racjonalnych i ekonomicznych przesłankach. W takim wypadku dane wykazywane w SIO na 30 września nie będą uwzględniały realnych kosztów funkcjonowania placówki. Zarząd zaznaczył także, iż większość z tych nieletnich jest doprowadzana do ośrodków w trakcie roku szkolnego, także już od miesiąca października. W tym wypadku pobyt nieletniego, który przyjechał do placówki po kilku tygodniach od daty 30 września danego roku będzie finansowany w bardzo minimalnym zakresie. Ponadto w związku z wprowadzeniem standardów określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach z dnia 2 listopada 2015 r. (Dz. U. 2015 r. poz. 1872) wzrósł koszt funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych m .in. ze względu na zwiększenie etatów zatrudnienia specjalistów (psycholog, pedagog) oraz opieki nocnej a także koniczności realizacji nowych zdań edukacyjno-wychowawczych. Ośrodki rozpoczęły również przygotowania do poprawy standardów pobytu określonych w § 26 cyt. rozporządzenia co wiąże się z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury. W tej sytuacji tak niska subwencja może negatywnie wpłynąć na działalność młodzieżowych ośrodków wychowawczych i zahamować proces poprawy ich funkcjonowania co było główna ideą wprowadzenia określonych w powyższym rozporządzeniu standardów. Wprowadzana reforma systemu edukacji dodatkowo będzie wymagała dostosowania funkcjonujących w mow-ach szkół co także wiąże się z dodatkowymi, trudnymi jeszcze do oszacowania, kosztami (między innymi rozwój szkolnictwa zawodowego w placówkach, które aktualnie mają gimnazja). W związku z powyższym Zarząd postanowił zawnioskować o określenie wagi P46 na poziomie 8, proporcjonalnie do wyliczenia kosztów utrzymania wychowanków skierowanych i przeprowadzenie przez rok analizy kosztów funkcjonowania ośrodków w związku z wprowadzeniem w życie cyt. rozporządzenia, analizy liczby wychowanków, skierowanych do placówek po 30 września.
Metryka strony